عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
ويرجى العلم بأنه يمكنك الاطلاع على المواضيع دون التسجيل

شكرا
ادارة المنتدي

قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

default قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Zekus في الأربعاء يونيو 30, 2010 7:16 pm


سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بسم الله والصلاه والسلام علي رسول الله

صلي الله عليه وسلم

في البدايه

شكرا لكل الناس الي ساهموا في
القضيه الاولي القهاوي


ثانيا
لو حد عنده اي قضيه تمس الشباب وعايز نكلم عنها
يا ريت يحط فكره الموضوع هنا
ونكلم عنها في المواضيع الجايه

يعني في ناس قالتلي عن الاحباط والشغل

عايزين قضايا كتير تمس الشباب نتناقش فيها نتبادل افكار مع بعض


القضيه الي معانا انهرده الزواج

-------------------------------------------------

تفتكروا الزواج مشكله عن الشباب وقبل الجواز طبعا الشغل
الزواج بقي مشكله كبيره اوي الايام دي عن الشباب

طبعا الشباب الي عايز يجوز اصلا هههههههه
سيبك انت م الكلام دا يا جمعاوي جواز ايه وبتاع ايه


بس القضيه نفسها لازم نكلم فيها نعرف وجهه نظر بعض ونتناقش فيها
طبعا الموضوع مفيش فيه احراج او كلام خارج عن دينا بس الزواج دا سنه
الحياه زي م بيقولوا عفه عفه للشاب والبنت من الفتن الي حوليهم في الدنيا


ليه الزواج بقي في حياتنا بقي زي المهمه الصعبه الي لازم يجهز لها
الاسلح ويتسلح لها بالفلوس فلوس مفتوحه الكميه والعدد
تجهيز شقه وعفش ومصاريف جواز و و و و و

هل نظره الاهل للشباب الايام دي صح ولا غلط

يعني في اهل يقولك

يعني هوا الراجل زي م بيقولوا الايام دي بقي بفلوسه
لازم تجهز شقه وعفش من الساحل الشمالي وسراميكا من تركيا
والتانيه من استراليا


وفي ناس تانيه ماشيين ب

زي م دينا قالنا ان جائكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه
انا اسال علي الولد دا الاول واشوف اهله والولد نفسه كويس ولا مش كويس
دي اهم حاجه عندي فلوس وايه وكلام ايه من دا الفلوس رايحه وجايه


وفي ناس تانيه
الراجل مش بس بكلمته الراجل برعايته لبيته واسرته


وفي ناس تانيه

انت هتستهبل ولا ايه يا جمعاوي امال يعني نرمي بناتنا لاي حد كدا
مش لازم يجهز نفسه في الحدود المعقوله باردوة



تفتكر لو انت اب او انتي ام

ايه الي اكتر حاجه تهمك في الي هيتقدم ل بنتك ؟؟؟
م الحاجات دي

او لو انت راجل او انتي بنت

انت امتي تقول انا قادر حاليا اني افكر في الجواز عشان اعف نفسي من الفتن الي حوليا
و

------ انتي ايه الي يهمك في شريك حياتك الي جاي يتقدملك هل فلوسه ولا دينه ولا شخصيه ولا



ارجو التفاعل مع القضيه ----- الامتحانات خلصت




رأيك هيفيد غيرك ورأي غيرك اكيد هيفيدك من قريب او بعيد






عدل سابقا من قبل Zekus في الأربعاء يونيو 30, 2010 8:35 pm عدل 1 مرات
avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف hamselmasaa في الأربعاء يونيو 30, 2010 8:29 pm

طبعا في الاول لازم يكون حد اخلاقه كويسه ويعرف ربنا


علشان يصوني ويحافظ علىا لكن مفيش مانع اني اضمن
حياه كريمه ومستوى على الاقل زي اللي عايشه فيه بس انا
مش لازم بقى الفيلا والعربيهة والحساب اللي في البنك
يعني يكون مستور وطبعا قبل ده كمان لازم يكون في تكافؤ اجتماعي
يعني مبحبش الفروقات الجامده في اتعليم او المستوى الاجتماعي لانها بتعمل
مشاكل كتير وهو الموضوع في الاول والخر مساله نصيب وربنا يكلرم كل واحد
ويلاقي اللي عاوزه
avatar
hamselmasaa
.
.

انثى عدد الرسائل : 311
القسم : حاسبات
شخصيتك : بحب الهزار
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Zekus في الخميس يوليو 01, 2010 3:36 pm

hamselmasaa كتب:


طبعا في الاول لازم يكون حد اخلاقه كويسه ويعرف ربنا


علشان يصوني ويحافظ علىا لكن مفيش مانع اني اضمن
حياه كريمه ومستوى على الاقل زي اللي عايشه فيه بس انا
مش لازم بقى الفيلا والعربيهة والحساب اللي في البنك
يعني يكون مستور وطبعا قبل ده كمان لازم يكون في تكافؤ اجتماعي
يعني مبحبش الفروقات الجامده في اتعليم او المستوى الاجتماعي لانها بتعمل
مشاكل كتير وهو الموضوع في الاول والخر مساله نصيب وربنا يكلرم كل واحد
ويلاقي اللي عاوزه

شكرا لحضرتك علي المرور والاهتمام
بس فعلا لازم مع الاخلاق المستوي اجتماعي باردوة مماثل
والمستوي المادي المعقول المقدره نفسها علي تحمل مسؤليه عائله

بس حته المستوي العلمي مظنش عائق في المواضيع دي
ولا ايه ؟




انا عارف ان محدش هيبقي في دماغه حاجه ف الاجازة
واولها المنتدي بين قوسين كفايه ايام الامتحانات ع المنتدي


عدل سابقا من قبل Zekus في الخميس يوليو 01, 2010 11:59 pm عدل 1 مرات
avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف bosy في الخميس يوليو 01, 2010 5:05 pm

انا هقول لحضرتك رأيى فى الموضوع ده

اولا انا كــــبنت :
انا مخطوبه ويوم ما وافقت على خطيبى ده وافقت على اساس حاجات معينه
اولا اننا عارفينه كويس وعارفين اهله ناس محترمين وبيحترمونا وبيقدرونا جداا
غير طبعا انى بصيت على الاخلاق والدين والى حد كبير متوفرين بشكل معقول جدااا

واكيد طبعا المستوى التعليمى والاجتماعى لازم يكون فيهم تقارب كبير مش لازم تطابق ولكن تقارب

اما بقى المستوى المادى فاكيد بردو بصيت عليه بحيث بردو المستوى اللى انا عايشاه مع اهلى المفروض ماقلش عنه كتير ولا ازيد عنه كتير
يعنى من الاخر كان يهمنى فى النقطه دى انى اضمن باذن الله مستوى معيشى
معقول ويعيشنى حياه كريمه ويكون قريب من مستويا فى بيت اهلى
واكيد بردو الارتياح النفسى بين الطرفين

اما عن رايى كأم(ان شاء الله يعنى

اكيد هحاول اربى بنتى وابنى اولا على الاسس الصحيحه اللى تختار بيها شريك حياتها
واكيد ان شاء الله هفكر بنفس الاسلوب اللى فكرت بيه انا وقت ارتباطى

bosy
.
.

انثى عدد الرسائل : 1381
الهوايات : reading
القسم : حاسبات
شخصيتك : طيب
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف seba3y في الخميس يوليو 01, 2010 5:48 pm

بص يا زيكو طبعا اول حاجة هقولها ان الموضوع حلو جدا لو احنا فعلا حاسين بيه وطبعا كالعادة مواضيعك جميلة
ثانيا بالنسبة لردى على الموضوع ده كأب انا من رايى زر الدين
ان انا اسال على الشخص ده واشوفه كويس ولا لا وطبعا لازم على الاقل لازم يكون فى قبول من بنتى ابنى
وطبعا اول حاجة هسال عليها الاخلاق والدين
انما من الناحية المادية ممكن اتغاضى عنها شوية بصراحة ومش عارف دا صح ولا غلط بس دى وجهة نظرى انا
اما من الناحية الجتماعية دى انا هفكر فيها تبع شخصية اللى قدامى مش تبع العيلة عنده يعنى بصراحة هتبقى فيه مشاكل بس الشخص ده ذنبه ايه لو هو كوبس وفى الاخر طبعا انا معنديش خبرة فى الحاجات دى بكرة لما ابقى اب هعرف
ثالثا لو انا بقى عاوز ابقى عريس هههههههههههههههههههههههههههههه
امتى هقول انا حاليا اقدر افكر فى الجواز عندى حاجتين
1/ان انا حاسس وواثق ان انا ساعتها اقدر اشيل مسئوليه زى دى واقدر اعول اسرتى واقدر اربى ابنائى كويس بدون مشاكل كبيرة
2/ان انا يكون عندى شغل ثابت
تالت حاجة ايه الىى يهمنى فى شريك حياتى
دى بقى كل واحد ليه وجهة نظره بس متهيالى اول حاجة عند كل واحد الدين والاخلاق والاحترام متهيالى
بس فيه حاجة هنا ان انت هتجوز جواز زى مبيقولو صالونات ولا لازم تكلمو الاول
وانا من رايى ان انا ممكن اكون اتعاملت فى اى موقف معاها وبعدين صالونات بس مروحش اكلمها
وطبعا الكام اللى بقوله دا كله مش كلام جديد متهيالى
وشكرا يا زيكو على الموضوع الجامد ده


seba3y
.
.

ذكر عدد الرسائل : 47
الهوايات : sport

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Zekus في الخميس يوليو 01, 2010 11:09 pm

bosy كتب:

شكرا للاهتمام بالموضوع قبل اي حاجه


اولا انا كــــبنت :
انا مخطوبه ويوم ما وافقت على خطيبى ده وافقت على اساس حاجات معينه
اولا اننا عارفينه كويس وعارفين اهله ناس محترمين وبيحترمونا وبيقدرونا جداا
غير طبعا انى بصيت على الاخلاق والدين والى حد كبير متوفرين بشكل معقول جدااا

واكيد طبعا المستوى التعليمى والاجتماعى لازم يكون فيهم تقارب كبير مش لازم تطابق ولكن تقارب


اما بقى المستوى المادى فاكيد بردو بصيت عليه بحيث بردو المستوى اللى انا عايشاه مع اهلى المفروض ماقلش عنه كتير ولا ازيد عنه كتير
يعنى من الاخر كان يهمنى فى النقطه دى انى اضمن باذن الله مستوى معيشى
معقول ويعيشنى حياه كريمه ويكون قريب من مستويا فى بيت اهلى
واكيد بردو الارتياح النفسى بين الطرفين


تمام يعني رأي حضرتك الي هيا الفكره كلها

ان اهل الشاب دا يكونوا ناس كويسه والشاب نفسه

دينيا والمستوي المادي معقول

بس حته المستوي العلمي دي باردوة من وجهه نظري ممكن تكون
اخر نقطه بعد الارتياح الشخصي بين الاتينن


اما عن رايى كأم(ان شاء الله يعنى

اكيد هحاول اربى بنتى وابنى اولا على الاسس الصحيحه اللى تختار بيها شريك حياتها
واكيد ان شاء الله هفكر بنفس الاسلوب اللى فكرت بيه انا وقت ارتباطى


ان شاء الله كلنا نربي ولادنا
في المستقبل البعيد

علي الاس الصح
الي تبني شخصيتهم يعرفوا يختاروا كويس






عدل سابقا من قبل Zekus في الجمعة يوليو 02, 2010 12:03 am عدل 1 مرات
avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Zekus في الخميس يوليو 01, 2010 11:18 pm

seba3y كتب:


منور والله يا ابو السباع شاركنا كدا يا عم الحج

بص يا زيكو طبعا اول حاجة هقولها ان الموضوع حلو جدا لو احنا فعلا حاسين بيه وطبعا كالعادة مواضيعك جميلة


ثانيا بالنسبة لردى على الموضوع ده كأب انا من رايى زر الدين
ان انا اسال على الشخص ده
واشوفه كويس ولا لا وطبعا لازم على الاقل لازم يكون فى قبول من بنتى ابنى
وطبعا اول حاجة هسال عليها الاخلاق والدين


انما من الناحية المادية ممكن اتغاضى عنها شوية بصراحة ومش عارف دا صح ولا غلط بس دى وجهة نظرى انا
اما من الناحية الجتماعية دى انا هفكر فيها تبع شخصية اللى قدامى مش تبع العيلة عنده يعنى بصراحة
هتبقى فيه مشاكل بس الشخص ده ذنبه ايه لو هو كوبس وفى الاخر طبعا انا معنديش خبرة فى الحاجات دى بكرة لما ابقى اب هعرف

تمام فعلا اهم حاجه الشخص دا نفسه كويس ولا لا ماديا مش مهم م ممكن يجوز بنتي
ولا قدر الله ميحصلش بينهم وفق ويبهدلها معاه لو هوا انسان مش كويس
المستوي المادي عمره م هيبقي الفاصل
لما نبقي اّباء طبعا


ثالثا لو انا بقى عاوز ابقى عريس هههههههههههههههههههههههههههههه
ايوه دا المهم


امتى هقول انا حاليا اقدر افكر فى الجواز عندى حاجتين

1/ان انا حاسس وواثق ان انا ساعتها اقدر اشيل مسئوليه زى دى واقدر
اعول اسرتى واقدر اربى ابنائى كويس بدون مشاكل كبيرة

2/ان انا يكون عندى شغل ثابت

اكيد دي فعلا اهم حاجه في الموضوع دا كله الوقت الصح لتحمل المسؤليه
وقبلها اكيد الشغل هيا الي هتخلي الواحد قادر علي المسؤليه دي
وربنا يوفقك ان شاء الله ونسمع انك اجوزت قريب


تالت حاجة ايه الىى يهمنى فى شريك حياتى
دى بقى كل واحد ليه وجهة نظره بس متهيالى اول حاجة عند كل واحد الدين والاخلاق والاحترام متهيالى

بس فيه حاجة هنا ان انت هتجوز جواز زى مبيقولو صالونات ولا لازم تكلمو الاول
وانا من رايى ان انا ممكن اكون اتعاملت فى اى موقف معاها وبعدين صالونات بس مروحش اكلمها
وطبعا الكام اللى بقوله دا كله مش كلام جديد متهيالى

هوا فعلا جواز الصالونات دا بعيدا عن انه يمكن مبقاش ماشي اوي
بس هوا فعلا الصح وباردوة في فتره خطوبه هتعرف فيها اكيد
شخصيتها اكتر وتوافقها مع شخصيتك

-----


في الاخر منور والله يا سباعي
بس خليك معانا كدا دايما



avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف فلوريندا في الخميس يوليو 01, 2010 11:25 pm

فى الاول والاخر الشخصيه
وبالنسبه للدين مافيهاش كلام
موضوع مهم جدا يابشمهندس جزاك الله خيراً

avatar
فلوريندا
Moderator
Moderator

انثى عدد الرسائل : 2691
القسم : حاسبات
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Zekus في الخميس يوليو 01, 2010 11:31 pm

فلوريندا كتب:
فى الاول والاخر الشخصيه
وبالنسبه للدين مافيهاش كلام
موضوع مهم جدا يابشمهندس جزاك الله خيراً



هوا فعلا الشخصيه اهم حاجه بس ممكن يكون شاب شخصيته
كويسه بس ماديا مش تمام اوي ممكن اهل البنت يرفضوه
هل حضرتك تتوقعي ان البنت ممكن تتمسك بيه
وتحاول تقنع اهلها
ولا في اهل اهم حاجه عنهم المستوي المادي
يمكن بعد شخصيه الشاب وتدينه ؟؟؟؟
avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Zekus في الخميس يوليو 01, 2010 11:34 pm

باقي الناس

مش ناويين تنوروا الموضوع


ولا الموضوع مش مهم ولا ايه

بلاش سلبيه يا جماعه رأيك هيفيدك والله
وهيفيد غيرك كفايه المناقشه نفسها
ليه تفكر في حاجه لوحدك لما ممكن حد غيرك يفكر
فيها معاك


ليه تسكن قريب لما ممكن تسكن بعيييييييد
avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف فلوريندا في الخميس يوليو 01, 2010 11:49 pm

Zekus كتب:
فلوريندا كتب:
فى الاول والاخر الشخصيه
وبالنسبه للدين مافيهاش كلام
موضوع مهم جدا يابشمهندس جزاك الله خيراً



هوا فعلا الشخصيه اهم حاجه بس ممكن يكون شاب شخصيته
كويسه بس ماديا مش تمام اوي ممكن اهل البنت يرفضوه
هل حضرتك تتوقعي ان البنت ممكن تتمسك بيه
وتحاول تقنع اهلها
ولا في اهل اهم حاجه عنهم المستوي المادي
يمكن بعد شخصيه الشاب وتدينه ؟؟؟؟

اكيد يابشمهندس الاهل يفكروا بالطريقه دى هما مش هيبعوا فرخه دول مضيعين عمرهم علينا
لازم يتمنوا افضل مايكون لولادهم واحنا لو حطينا نفسنا مكانهم فعلا هنلاقى انهم عندهم حق فى اى حاجه بس احنا علشان مش فى الوضع مش حاسين


هل حضرتك تتوقعي ان البنت ممكن تتمسك بيه
وتحاول تقنع اهلها
ولا في اهل
اهم حاجه عنهم المستوي المادي

يمكن بعد شخصيه
الشاب وتدينه ؟؟؟؟

فى اغلب الاحيان يابشمهندس بيبقى تربيه البنت بدماغ اهلها يعنى لو هى متدينه وتفكيرها فى الشخصيه
يبقى اهلها نفس التفكير ويبصوا على الشخصيه مع طبعا مستوى مادى معقول بس مش متدنى اووى


ولو حصل والاهل اعترضوا مادام هى فعلا بتبص على حاجه ترضى ربنا اكيد ربنا هيوفق وكمان الايام دى بالذات مافيش حاجه اسمها غصب


بس فيه ملحوظه مهمه اوى فرق المستوى العلمى ده لما تكون البنت لما الفارق يبقى جامد مش كليه وكليه يعنى
ده اول طريق الفشل دى ممكن العقبه بعد حكايه الماديات
ممكن ناس تانيه عادى بس بجد ماينفعش

وفى الاول والاخر ده يبقى ترتيب ربنا ونصيب سواء فيه توافق او مافيش
avatar
فلوريندا
Moderator
Moderator

انثى عدد الرسائل : 2691
القسم : حاسبات
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Zekus في الخميس يوليو 01, 2010 11:57 pm

فلوريندا كتب:




بس فيه ملحوظه مهمه اوى فرق المستوى العلمى ده لما تكون البنت لما الفارق يبقى جامد مش كليه وكليه يعنى
ده اول طريق الفشل دى ممكن العقبه بعد حكايه الماديات
ممكن ناس تانيه عادى بس بجد ماينفعش

وفى الاول والاخر ده يبقى ترتيب ربنا ونصيب سواء فيه توافق او مافيش



مظنش حته المستوي العلمي دي تفرق في موضوع الزواج نفسه
انا شخصيا اعرف ناس جيران لينا البنت خريجه كليه والشاب
تقريبا دبلوم بس طبعا قادر علي تحمل مسؤليه الاسره
يعني شغال ومستواه المادي كويس
بس في فرق كبير اوي اهو في المستوي العلمي وعايشين
مع بعض كويس جدا الحمد لله مظنش من وجهه
نظري الحته دي تفرق





[/quote]
avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف روح في الجمعة يوليو 02, 2010 12:25 am

الاول هو موضوع مهم
ويتفاوت من عائله وعائله ثانيه
وبين الاشخاص وطباعهم وعادات وحاجات كتير كده

اولا هتكلم عموما
فى ناس اهم حاجه عندها المستوى المادى والاجتماعى
وبعدين ييجى الاخلاق

فى ناس بتدور على المركز اهم حاجه ومش مهم حتى الاخلاق
زى الشرطه مثلا اه مش كلهم دول مثلا بيعملموهم فى الكليه ازاى تبقى اخلاقهم وحشه

وفى ناس بتدور على حد يصون بنتهم ويحافظ عليهم واخر حاجه المستوى المادى والاجتماعى

انا حابه افكر بعقل جدوا وعقل بابا واعمل معاهم فى الاخر عقلى انا هيطلع معادله حلوه اوى

1.مش مهم هو ايه او اللى فات ايه المهم يبقى هيحافظ عليها جدا جدا
2. تكون اخلاقه اهم حاجه و اهله ناس كويسين
3.يكونوا فى مستوى فكرى واجتماعى متقارب علشان النفسنه بتاعت الايام دى
4.اخر حاجه واهم حاجه الراحه النفسيه

دول كلهم فى كلمه واحده

النصيب
avatar
روح
.
.

انثى عدد الرسائل : 552
القسم : حاسبات
شخصيتك : طيب
الفرقه : الثالثه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف M.M.F في الجمعة يوليو 02, 2010 12:39 am

موضوع مهم و معقد جداا ,
خصوصا فى الفترة اللى بنعيشها حاليا

انا شايف ان الحديثين دول لخصوا الموضوع :

عَنِ أَبي هُريرة رضيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَنِ النبيِّ صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم قال: " تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ " مُتّفَقٌ عَلَيْهِ


‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْكِحُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَإِنْ كَانَ فِيهِ قَالَ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْكِحُوهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ‏
‏قَالَ ‏ ‏أَبُو عِيسَى ‏ ‏هَذَا ‏ ‏حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ ‏ ‏وَأَبُو حَاتِمٍ الْمُزَنِيُّ ‏ ‏لَهُ صُحْبَةٌ وَلَا نَعْرِفُ لَهُ عَنْ النَّبِيِّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏غَيْرَ هَذَا الْحَدِيثِ

و لو طبقناهم كما ينبغى أن يكون ,
أكيد هتفرق كثيــــــــــــــــــــر

و السلام عليكم
Smile
avatar
M.M.F
Moderator
Moderator

ذكر عدد الرسائل : 1345
الهوايات : Reading
القسم : حاسبات
شخصيتك : الدماغ العاليه
المزاج :

http://www.eng-mmf.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف فلوريندا في الجمعة يوليو 02, 2010 5:45 pm

Zekus كتب:
فلوريندا كتب:




بس فيه ملحوظه مهمه اوى فرق المستوى العلمى ده لما تكون البنت لما الفارق يبقى جامد مش كليه وكليه يعنى
ده اول طريق الفشل دى ممكن العقبه بعد حكايه الماديات
ممكن ناس تانيه عادى بس بجد ماينفعش

وفى الاول والاخر ده يبقى ترتيب ربنا ونصيب سواء فيه توافق او مافيش



مظنش حته المستوي العلمي دي تفرق في موضوع الزواج نفسه
انا شخصيا اعرف ناس جيران لينا البنت خريجه كليه والشاب
تقريبا دبلوم بس طبعا قادر علي تحمل مسؤليه الاسره
يعني شغال ومستواه المادي كويس
بس في فرق كبير اوي اهو في المستوي العلمي وعايشين
مع بعض كويس جدا الحمد لله مظنش من وجهه
نظري الحته دي تفرق



[/quote]

انا اقصد المستوى الفكرى يابشمهندس اكيد بيفرق طبعاً لان الحياة مبنيه على كدا
ومن تجارب كل اللى اللى حواليا نهايه فاشله
وماشوفتش حد كدا وحياته ناجحه ابدا
وده مايمنعش ان فيه ناس لها درجه علميه عاليه جدا وممكمن كمان دكاتره جامعه وعقليه متخلفيه
وناس مامعهاش حاجه خالص وعقليه ناضجه جدا

avatar
فلوريندا
Moderator
Moderator

انثى عدد الرسائل : 2691
القسم : حاسبات
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف sharkawy في الجمعة يوليو 02, 2010 9:42 pm

اول حاجة شكرا يا زيكو على الموضوع معلش انا كنت مسافر انت عارف


أول حاجة أقولك متجيبش الكاسه معاك عشان عاوزين نقضيها بعيدا عن التكنولوجيا شوية يا زيكو
- لن يفهم هذه النقطة إلا زيكو -

ثانيا نخش فى الموضوع

انا الحمد لله بشوف مشاكل تخلى الواحد يتشل منها
فى ناس عاوزه تدخل ابنها الحضانة ب 9000 جنية ليه ؟؟ هاشحت عليه و لا هشحت عليه !!

اهم حاجة تكون الولية عاقله Very Happy

يعنى الواحد بياخد 2000 جنية فى الشهر متطالبوش بحاجات ب 6000 جنية

ثانيا
ان لا تطبق الست المثل القائل
صباح الخير يا جوزى هانكد عليك و الوى بوزى

Very Happy

هذه اضافة بسيطة للناس الى فوق


بصراحة انا حاسس ان الموضوع معقد شوية لإن الأهل بيعقدوا الموضوع حبتين
\يجب ان يتساهل الاهل قليلا

مش لازم الواد يجيب كل حاجة بوتجاز 5 شعلة - هى اصلا مبتعرفش تطبخ و هنطلب دليفرى لازمته إيه ؟ -

التلاجة غسالة غشالة اطباق بلاى ستيشن - هى شوقية مرات تامر احسن من بنتى و لا إيه ؟ -

الازواج لو كل ست شهور جابوا حاجة جديدة اعتقد ان سعادتهم هتزيد اكتر من انهم يجيبوا كل حاجة فى اول الجوازة

امال هيحسوا بالكفاح و الحوارات دى امتى و للعلم الانسان طماع لما بياخد الحاجات الى فوق دى يطبع الى الاكثر شالية فى الساحل ...................... حاجات كتير تخلى الراجل يبطل يشيل بطيخ و هو داخل البيت Very Happy

avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف Gawish في الأربعاء يوليو 21, 2010 11:30 pm

ياعم روح هاتلك عروسة صينى بالف وخمسية جنيه
وفكك من الجواز من مصر
يعنى المصرية ولا الصينية
ولا توجع قلبك بحرف الشين دا خالص
avatar
Gawish
.
.

ذكر عدد الرسائل : 3464
الهوايات : اكيد مش المذاكرة
القسم : حاسبات
شخصيتك : رخم
الفرقه : الثالثه

http://www.mcse.lifeme.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف For Islam في الخميس يوليو 22, 2010 12:01 am


موضوع مهم جدااا
واسفه على التأخير في الرد ..لسه شايفاه حالا

ندخل في الموضوع

هو طبعا موضوع الجواز بيختلف من بيت لبيت

لو هتكلم عن رأيي

طبعا الدين والاخلاق والالتزام اول حاجه
ثانيا: المستوى الثقافي والاجتماعي متقارب
ثالثا:القبول ورضا الطرفين والعائلتين
رابعا:ودي اخر حاجه المستوى المادي

لان مافيش حد هيدخل يتقدم لوحده وهو على الاقل معندوش اساسيات الزواج (يعني شقه وعفش بسيط اوضتين مثلا ودبل ومصاريف بيته كل شهر في المتوسط )

لاهنقول عايزين شقه 5 اوض ولا عفش من المكان الفلاني وبالسعر الفلاني ولا شبكه بكذا وفرح في كذا ولا الهبل دا كله ...لان دااا حرااااااااااام بجد كدا الاهل بيعجزوا الشاب هن الزواج ودي الفتنه اللي قال عليها الرسول صلى الله عليه وسلم

ولو عندي بنت هعمل معاها كدا ومش عيب ان اهل العروسه يساعدوا الشاب واهله يساعدوه..طالما هو بيعمل اللي عليه وبيجتهد عشان يفتح بيت ومتحمل فعلا المسؤليه مافيش مانع ان اهله يساهدوه او اهل العروسه


الفلوس مش كل حاجه واحلى حاجه لما الاتنين يبدأوا مع بعض خطوه بخطوه ويحققوا اللي هم عايزينه مع بعض ...دي احلى بكتييير احساس النجاح دا لوحده يكفي

وطبعا لابد برده من ان العريس على الاقل يقدر يصرف على بيته كل شهر بالمتوسط
ومينفعش ان شاب مش متحمل مسؤليه يتقدم لبنت واهله يساعدوه وهو ياخد الحاجه على الجاهز لان غالبا نهايتها غير سعيده

واخيرا اذكركم بحديث النبي سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام

"اقلهن مهورا أكثرهن بركه"
"اذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه ,الا تفعلوا يكن فتنة في الارض وفساد كبير"

avatar
For Islam
Moderator
Moderator

انثى عدد الرسائل : 2093
القسم : حاسبات
شخصيتك : هادي
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف muslima في الثلاثاء نوفمبر 23, 2010 12:20 am

ماشاء الله موضوع جميل
((بالنسبالي كأم))
فانا دلوقتي شايفه انه الزمن بقا صعب جدا انك تربي ولادك عالصح عشان اللي بيعمل الصح اليومين دول باه بيعاني وبيجاهد عشان يكون موجود
في وسط مجتمع الكدب والنفاق فيه اسمه ذكاء اجتماعي وغيرها من المآسي
بس انا املي في ربنا كبير ان ربنا يعينني وقتها اني اربي تربيه صالحه واربي بنتي تكون زوجه صالحه وام صالحه وشخصيه تفيد مجتمعها
((بالنسبالي كبنت ))
بجانب الدين والخلق الكويس والعيله المحترمه انا بحب اضيف شرط ان الشخص تكون دماغه كبيره ومثقف وطموح
عايز يتعلم ويسيب بصمه كويسه في المجتمع وفي نفس كل حد اتعامل معاه
الحجات دي بتخلي في سهوله في التعامل وبتخلينا نستعمل عقلنا فنحل اي مشكله هتواجنا بهدوء
انسان متدين قادر انه يوازن بين انه يعيش حياه دنيويه جميله وفي نفس الوقت يرضي ربنا عشان الحياه الدايمه لينا باذن الله
ومن البدايه اكيد اكتر حاجه لازم نكون مسلمين ليها هي الوضوح والصراحه في التعامل من البدايه
اننا نكون عارفين اننا مش ملايكه فانا هحتوي عيوب شخصيتك وهتجاوز عن اخطائك واكيد تلقائياً هتلاقي المثل
((اسس الاختيار))
فاسس الاختيار ديننا حددها والكل عارفها لكن هي بتفرق من شخص للتاني في ترتيب الاسس دي
الاجمل ان اللي بيدخل بيتك بيدعى انه بيطبق الدين صح وعايز البنت عشان الدين والجمال وكل حاجه حلوه
المشكله مش في الاسس لاننا كبشر بنبقا عاوزين الجوازه تكون متكافئه وكويسه من كل النواحي اكيد احنا طماعين
لكن الصعوبه متهيالي بتيجي من قدره الشاب على فهم فكره الزواج اصلا ويعني ايه زوجه ولما تدخل حياتي من البدايه كخطيبه هعاملها ازاي وهوازن بينها وبين اهلي ازاي
يا ترى ايه حقوقها عليه عشان اديهالها وايه واجباتي اللي المفروض هي تنفذها
وكذلك الامر بالنسبه للبنت يعني ايه طاعه زوج يعني ايه احترام اهله يعني ايه اني بكون بقيت مش بس بمثل شخصيه نفسي
لا انا بمثل اسم زوج
((الاهل))
الحمد لله ربنا اكرمني بيهم وبرضه نفسهم في شخصيه كويسه (يشتروا راجل) وفكره ان من الاول اقسم ظهر العريس وعيلته في تكاليف ماديه دا اباذن الله مش هيبقا موجود
لان عندي اخ شاب برضه احبه يوم ما يبدا حياته يبداها بسيطه ووحده وحده ويكبر مع زوجته
زي ما ااهالينا كافحوا من الصفر والحمد لله ربنا اكرمهم بعد كدا
المعاناه والكفاح بيبنوا شخصيه الواحد برضه

يارب ارزقنا كلنا الازواج اوالزوجات الصالحين
وجزاكم الله خيرا عالموضوع الرائع جدا

Excellent
avatar
muslima
.
.

انثى عدد الرسائل : 207
الهوايات : reading-Design
القسم : حاسبات
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف s.mustafa في السبت نوفمبر 27, 2010 9:16 pm

ومن البدايه اكيد اكتر حاجه لازم نكون مسلمين ليها هي الوضوح والصراحه في التعامل من البدايه


عين العقل والله يابنتى مع انه نادر جداا اليومين دول
avatar
s.mustafa
.
.

انثى عدد الرسائل : 385
الهوايات : Drawing,Travlling,Writting
القسم : حاسبات
الفرقه : الثانيه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: قضايا جمعاويه :::: 2. الزواج

مُساهمة من طرف muslima في الثلاثاء نوفمبر 30, 2010 9:00 pm

ايوه ما انا عشان كده بكره نادر ده
Wave Cry
avatar
muslima
.
.

انثى عدد الرسائل : 207
الهوايات : reading-Design
القسم : حاسبات
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى