عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
ويرجى العلم بأنه يمكنك الاطلاع على المواضيع دون التسجيل

شكرا
ادارة المنتدي

الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

default الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الثلاثاء يونيو 15, 2010 11:56 pm

السلام عليكم و رحمة الله
الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله اما بعد

طبعا محدش عاوز يعد فى البيت بعد ما يتخرج أو حتى لا على القهوة يلعب دومانوز

أكيد فى فجوة بيننا و بين الجامعات الى بره و انا عامل الموضوع ده عشان

نعرف ما هى الفجوة ؟ و كيف يمكن علاجها ؟

مثلا إيه الحاجات التى يأخذوها فى الخارج و نحن لا نأخذها ؟

لو حد حاسس بفجوة معينه و اقتراح لحلها ياريت يتفضل يقول


السلام عليكم
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الأربعاء يونيو 16, 2010 12:21 am

موضوع جميل جدا يا بنى Surprised

اكتر حاجة فى رايى عاملة فجوة هى السكاشن !!

مفيش سكشن عملى عليه الطله من أول ما دخلت الكلية دى
او حتى لو السكشن فيه عملى فالمعيد اصلا مش مهتم ده طبعا فى مجال الحاسبات لإن البرامج مجانية !!

اما فى مجال الكنترول فحدث و لا حرج عندنا معمل بمليون جنية او اكثر مفيش حد هيشتغل عليه إلا لما يعدى على المعمل خمس سنين Very Happy و برده المعيدين لا يهتمةا بالعملى هنا أيضا

الحل

ممكن ناخد كورسات بره فى المجالات الplc and micro ممكن نعمل study groups

ممكن نقتحم المعمل ابو مليون جنية ! Very Happy

بس بصراحة البشمهندس معوض و البشمهندس هشام بيشرحوا كويس
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف Zekus في الأربعاء يونيو 16, 2010 12:38 am

ههههههههههههه في فرق كتير اوووووووووي
avatar
Zekus
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1943
القسم : *مش من الكليه*
الفرقه : الرابعه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف zizoelazizo في الأربعاء يونيو 16, 2010 1:29 am

الدكاتره اللي بقالهم 100 سنه ف الكليه دا احنا هنموت وهما لسه بيشرحوا ف الكليه لازم يعطوا فرصه للشباب وبالنسبه للفجوه فهيا من بلدنا دنجواي العزيزه للكليه
avatar
zizoelazizo
.
.

ذكر عدد الرسائل : 225
الهوايات : Drawing
القسم : حاسبات
شخصيتك : هادي
الفرقه : الثالثه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الأربعاء يونيو 16, 2010 1:33 am

Zekus كتب:ههههههههههههه في فرق كتير اوووووووووي

بس هو مش كبير و لا حاجة و حتى و إن كان كبير فأحنا لازم نقلله بطريقة او بأخرى

و على رأى المثل
"الجيش بيقولك اتصرف يا عسكرى زيكو"
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف For Islam في الأربعاء يونيو 16, 2010 8:30 pm

خريج مصر ضحيه المذاكره والمناهج الحشو وفي الاخر قاعد على قهوه او مش شغال في مجاله ولو شغال في مجاله مرتبه يدوب يشتري بيه اكله


خريج بره ...بيتقدرررررررررررررر مافيش اكتر من كدا
avatar
For Islam
Moderator
Moderator

انثى عدد الرسائل : 2093
القسم : حاسبات
شخصيتك : هادي
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الأربعاء يونيو 16, 2010 9:36 pm

انا قصدى يا جماعة احنا ممكن نعمل إيه مش قضدى نحنح Very Happy
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف s.mustafa في الخميس يونيو 17, 2010 8:03 pm

انا قصدى يا جماعة احنا ممكن نعمل إيه مش قضدى نحنح

خلاص ممكن يبقى الحل اننا نقرأ كتيير ونتابعهم
يعنى عين هنا وعين هناك وربنا يعينا
وبرده نفضل واثقيين ان فينا الكويسين
//يكفى اننا بنعايش الجو اللى كلو نظرى فى كليتنا العمليه
avatar
s.mustafa
.
.

انثى عدد الرسائل : 385
الهوايات : Drawing,Travlling,Writting
القسم : حاسبات
الفرقه : الثانيه
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف pixicata في الخميس يونيو 17, 2010 9:35 pm

المناهج
avatar
pixicata
.
.

انثى عدد الرسائل : 111
المزاج :

http://pixicat.catreloaded.com/index.php

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الخميس يونيو 17, 2010 9:38 pm

حد سمع عن اكادمية النيل للتكنولوجيا ؟؟
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف pixicata في الجمعة يونيو 18, 2010 3:07 pm

yes
avatar
pixicata
.
.

انثى عدد الرسائل : 111
المزاج :

http://pixicat.catreloaded.com/index.php

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف Gawish في الجمعة يونيو 18, 2010 8:06 pm

المناهج مش هى بس الفرق
فى فرق برده فى اسلوب الادارة
وطرق التدريس
والطلبة
avatar
Gawish
.
.

ذكر عدد الرسائل : 3464
الهوايات : اكيد مش المذاكرة
القسم : حاسبات
شخصيتك : رخم
الفرقه : الثالثه

http://www.mcse.lifeme.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف ConTroL BoY في الجمعة يونيو 18, 2010 11:01 pm

قبل اى شئ

تحياتى ليك يا شروقاى

عاوز تعرف الفرق

انا هتكلم مع انى مش مرتب شئ معين فى دماغى

بسم الله

الفرق من الاول خالص فى كيفيه اختيار الطالب لكليته يا فرحتى ان كل المصريين عاوزين يطلعوا دكاتره ومهندسين
انا شايف ان ده خطا اجتماعى قبل ما يكون خطا وزارتى التعليم العالى والتربيه والتعليم
ده محتاج تغير للفكر للاباء قبل الابناء كمان
ومش معنى انى الراس الكبيره فى البيت مهندس يبقى البيت يدخل هندسه


2-

كيفيه دخول الكليات

مكتب التنسيق والاعداد اللى فوق الطبيعه اللى بتترمى(مقصود اللفظ) كل سنه فى الكليه دون اى عمل حساب لطرق التدريس ولا احتياج سوق العمل

3-

اعداد الطالب نفسيا انه يكون مهندس ده مش موجود سواء داخل الجامعه او خارجها إلا من رحم ربى

تعال شوف ديما مناقشه كتير من الاباء ان المطلوب منك كطالب انك تتخرج يعنى ايه تاخد كورسات او تدور على فرصه عمل فى مجالك اثناء الدراسه


4-

الكليه بقى تعالى من اول اعدادى

كيفيه توعيه الطلبه على اسلوب الدراسه فى الجامعه تقريبا يكاد يكون زيرو

5-

توزيع الطلبه على الاقسام انا رافض كليا موضوع الاقسام بالمجموع فى سنه اعدادى ده نهائى
المفروض رغبات ومقابلات شخصيه مع ناس بتفهم ركز هنا

6-

احنا فى قسم هندسه الحاسبات والنظم

طبيعيه المناهج القديمه اللى موجوده فى مجال بيتجدد كل لحظه سواء فى التحكم اوفى الحاسبات

7-

العملى حدث ولا حرج عن المعامل المغلقه اللى امين المعمل عارف فيها اكتر من الطلبه

اول شئ بتسمعه فى المعمل لما تقرب من اى شئ

ممنوع

واكن فى عسكرى امن مركزى مخصص لكل طالب يقول ليه ممنوع

8-

اعضاء هيئه التدريس المعاونه المعيدين

شوف فى كام معيد فى الكليه وكام واحد فيهم بره مصر بيدرس او بيشتغل هناك

واللى قاعد هنا وضعه ازاى

بص ياريس لما يكون مدرس مساعد بالقسم يعنى معيد ومعاهماجستير وعلى وش دكتواره

يبقى مرتبه 1200 جنيه

الكلام ده من مدرس مساعد فعلا

على فكره الراجل ده كمان ممكن فى خروجه واحده او اتنين يطير المبلغ ده كله


سلم لى على الجوده


9-

هيثه التدريس

رجاءا زياره السى فى الشخصى لكل دكتور واحنا نفهم احنا ليه لسه هنا




كفايه كده لما يجى ل بال رايق شويه ابقى اكمل بقى


سلم على مصر

avatar
ConTroL BoY
.
.

ذكر عدد الرسائل : 257
القسم : حاسبات
شخصيتك : طيب
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في السبت يونيو 19, 2010 9:45 pm

شكرا قشوع فعلا حاجات كويسة و فعلا عجبنى فكرة اللقاء مع طالب اعدادى لتحديد القسم لإن ممكن واحد يدخل قسم و هو مش عارفه اصلا و ممكن كمان لا يتناسب مع طموحانه حته صايعة منك يا قشوع

بالنسبة للفلوس ف 1200 جنية مش قليل برده يا قشوغ كويس بس مش كويس لدكتور !

المفروض يعملوا كادر للدكاتره ؟!
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف ConTroL BoY في الأحد يونيو 20, 2010 1:12 am

هعلق تانى اكيد على ردك يا شرقاوى

بس ده لينك علشان لو حابين نشوف اسماء الدكاتره اللى عندنا والسى في بتاعهم

http://www.mans.edu.eg/faceng/arabic/depart.asp?depart=computerSystem&task=staff
avatar
ConTroL BoY
.
.

ذكر عدد الرسائل : 257
القسم : حاسبات
شخصيتك : طيب
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الأحد يونيو 20, 2010 8:37 pm

ConTroL BoY كتب:هعلق تانى اكيد على ردك يا شرقاوى

بس ده لينك علشان لو حابين نشوف اسماء الدكاتره اللى عندنا والسى في بتاعهم

http://www.mans.edu.eg/faceng/arabic/depart.asp?depart=computerSystem&task=staff


اكتر حاجة عجبتنى حكاية الدورات الدورة بتاخد يومين !!

فعلا عندك حق مفيش غير دكتورين او تلاته الى عاملين ابحاث

بس الكلام ده مش هيودى و مش هيجيب فايده

Very Happy انت زى ما قولت هما 1200 جنية و مفيش دعم اصلا للبحث العلمى

و لكن ده عاوز دعم من الدولة و حاجات كده ولكن انا سؤالى يا قشوع ماذا يمكننا نحن ان نفعل حتى نقلل الفجوة بيننا و بين جامعات بره

هل الدورات هى الحل ام ماذا

ولا اخد تعليم من بره ام اشترى كتب و اعمل
self learn >>

فاهم قصدى انا عاوز الاقى حل ميهمنيش مستوى الدكاتره
و لا المعيدين الى نصفهم لا يحضر و فاكرينا مصلحة !!
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف For Islam في الإثنين يونيو 21, 2010 7:42 pm


البدايه من التعليم الاساسي

فيه ابحاث بتقول ان الطفل المصري من اذكى الاطفال حتى سن 7 سنوات

طب وبعد كدا المنحنى بينزل لان تهيئته علميا تكون بطريقه غير صحيحه

بداية من مناهج الابتدائي والاعدادي مرورا بالثانوي والثانويه العامه اللي الهدف منها الوحيد المجموع...

وتنتهي بالدراسه الجامعيه اللي بتعتمد على الحفظ ثم الحفظ والتقدير وقليل من الفهم وشبه انعدام الممارسه العمليه


الحل ايه ؟؟؟ الحل اعتقد انه صعب يبدأ مننا ..اعتقد صعب اننا نقدر نعوض كل اللي فات ونواجهه مشاكل كتيير اوي
صعب اكون بدرس في الكليه في مناهج من 10 سنين او اكتر ..واحاول انا مع نفسي اتعلم الجديد ونواكب التطبقيات التكنولوجيه الحديثه

اكيد هتكون فيه فجوه في النص ..فجوة في الوقت اللازم لاستيعاب الشئ الجديد ..فجوه في الممارسه العمليه ..فجوه في محاوله اكتشاف الاخطاء والبحث عن حلول



التعليم حله الاول والاخير من مسؤلي التعليم في مصر
هم اللي ممكن يحددوا المناهج بمساعده خبراء من الدول الناجحه عمليا
يساعدوا وبدعموا كل طالب متفوق ..كل انسان بيبحث عن الجديد ..كل مدرس ودكتور ناجح في شغله ..كل عالم في اي مجال

اكيد دا هيعمل طفره كبيره في التعليم

في النهايه عايزه بس احكي موقف بيدل اللي احنا فيه دا من تدهور في التعليم مخطط سياسي ومقصود وجوده في مصر وفي العالم العربي عموما

دكتور احمد زويل كان عنده فكره تساعد على تنميه التعليم في مصر
الفكره انشاء جامعه في مصر الدكاتره والاستاذه اللي فيها ::دكاتره كبار من كل دول العلم تقريبا انجح دكاتره واشهر دكاتره في العالم

طبعا الجامعه هتاخد الطلبه المتفوقين واكيد هتكون خاصه بس المهم لو نتخيل الطلبه بعد مايتخرجوا منها هيكون شكلهم ايه ؟؟؟

باقي الفكره اثناء الاجازات نفس الدكاتر هيعملوا كورسات لكل دكاتره جامعات مصر بحيث يحاولوا يستفادوا من خبراتهم وينقلوا دا للطلبه

وبكدا الفايده تعم على كل طلبة الجامعه؟؟؟

طبعا الحكومه المصريه موافقتش على الفكره دي ليه ...؟؟؟ هو نفسه ميعرفش

المهم تركيا سمعت عن الفكره دي ..طلبت من دكتور احمد زيل تطبقيها عندهم وبالفعل اتنفذت من عدة سنواتحاليا تركيا تنافس الشركات الكبرى في علم البرمجيات والتكنولوجيا
وحصل طفره كبيره في التعليم عندهم


avatar
For Islam
Moderator
Moderator

انثى عدد الرسائل : 2093
القسم : حاسبات
شخصيتك : هادي
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف *TITO* في الثلاثاء يونيو 22, 2010 11:32 am

فعلا فيه فجوة بينا وبين الناس للى برة فى كل حاجة زى ما انتو قولتوا

بس مش معنى كده ان انا اضيع مستقبلى او اضيع الحاجات اللى بحلم بيها عشان مصر او الكلية عايزانى ابقى كده وخلتنى ابقى كده

لان ده هدفى لازم اسعى وراه لغاية لما احققه مش معنى ان دخلت الكلية والقسم اللى اناكنت فاكر انهم هيفهمونى ويوصلونى للى انا عايزه وفى اللى اخر ملقتش ده يبقى خلاص

احنا برده لسة قدامنا كذا طريقة ندور ايه الطرق اللى ممكن نوصل بيها ونجرب طريقة ورا طريقة لغاية لما نوصل فعلا للاحنا عايزينه

ده هدفنا واحنا لازم نسعى وراه فى الامكانيات اللى موجودة قدمنا لغاية لما نحققه

لكن مانستناش الناس اللى حولينا تتغير عشان نتغير

*TITO*
.
.

انثى عدد الرسائل : 893
القسم : حاسبات
شخصيتك : بحب الهزار
المزاج :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الثلاثاء يونيو 22, 2010 1:45 pm

*TITO* كتب:فعلا فيه فجوة بينا وبين الناس للى برة فى كل حاجة زى ما انتو قولتوا

بس مش معنى كده ان انا اضيع مستقبلى او اضيع الحاجات اللى بحلم بيها عشان مصر او الكلية عايزانى ابقى كده وخلتنى ابقى كده

لان ده هدفى لازم اسعى وراه لغاية لما احققه مش معنى ان دخلت الكلية والقسم اللى اناكنت فاكر انهم هيفهمونى ويوصلونى للى انا عايزه وفى اللى اخر ملقتش ده يبقى خلاص

احنا برده لسة قدامنا كذا طريقة ندور ايه الطرق اللى ممكن نوصل بيها ونجرب طريقة ورا طريقة لغاية لما نوصل فعلا للاحنا عايزينه

ده هدفنا واحنا لازم نسعى وراه فى الامكانيات اللى موجودة قدمنا لغاية لما نحققه

لكن مانستناش الناس اللى حولينا تتغير عشان نتغير

ايوة الكلام ده الى خلانى اعمل الموضوع ده

السؤال دلوقتى ايه الخطوات الى ممكن نعملها عشان نحقق ما كنا نطمح اليه سواء فى مجال الحاسبات او التحكم ؟؟
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف M.M.F في الثلاثاء يونيو 22, 2010 3:25 pm

السؤال دلوقتى ايه الخطوات الى ممكن نعملها عشان نحقق ما كنا نطمح اليه سواء فى مجال الحاسبات او التحكم ؟؟
المفروض مننا ان نحاول سد الفجوة دى بقى عن طريق شوية حاجات :
مثلا
- فى كورسات فيديو موجودة أونلين مجانا فى الجامعات المشهورة - ممكن ننزلها و نذاكرها
- ان الواحد ياخد دورات فى المجال اللى مهتم بيه + طبعا يحاول يكون معتمد دوليا
- قرائة كتب كثير فى المجال اللى مهتم بيه
- عمل مشاريع و الاختلاط مع الناس المهتمة بالمجال بيسد فجوة التطبيق العملى و الخبرة
و أعتقد ان كل ده ممكن
وربنا يوفقنا جميعا
avatar
M.M.F
Moderator
Moderator

ذكر عدد الرسائل : 1345
الهوايات : Reading
القسم : حاسبات
شخصيتك : الدماغ العاليه
المزاج :

http://www.eng-mmf.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

default رد: الفرق بين خريج هندسة المنصورة و جامعة mit

مُساهمة من طرف sharkawy في الثلاثاء يونيو 22, 2010 4:49 pm

Very good ideas MMF
avatar
sharkawy
.
.

ذكر عدد الرسائل : 1303
الهوايات : football و graphics `
شخصيتك : طيب
المزاج :

http://www.55a.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى